Sok mesében, de leginkább a kelta és skandináv eredetű
történetekben, felbukkannak olyan apró (vagy nem is olyan
apró) teremtmények, amelyek jobbára ártalmatlannak
látszanak, ám végül kiderül, hogy mégsem teljesen azok.
Persze akad közöttük jóságos is, ám a koboldok és a tündérek
elsősorban a csínytevéseikről, az emberek bosszantásáról
híresek a népmesei, legendai környezetben, míg a trollok körül
megmaradt a rejtélyes, mitikus légkör, és inkább hajlamos az
ember gonosznak elkönyvelni őket. Az évszázadok során a
tündérek, trollok és koboldok megjelenítése természetesen
sokat változott, hiszen a különféle népektől eredő legendák,
mesék keveredtek, átalakultak, és velük együtt a benne
szereplő lények is.
Először lássuk a koboldokat, amelyek leginkább az ír népi
hagyományokhoz kötődnek. Az angol nyelvterületeken,
elsősorban a brit szigeteken, a koboldokat leprechaun néven
emlegetik, amely az ír leipreachán szóból, illetve annak
további korcsosulásaiból ered. Patrick Dinneen, ír történész kutatásai alapján a szó az ősi ír nyelvből
származik, a luchorp vagy luchorpán szavak átalakulása révén (a lú jelentése kicsi, míg a corp jelentése
test, akárcsak a latinban). Ezek jól le is írták a kobold alapvető megjelenését, hiszen leginkább egy
kisgyerek méretű idősödő férfi alakjában tűnik fel a mesékben. Bár a szavak erre közvetlenül nem
utalnak, a kobold mérete jól tükrözi azt a gyermeki, játékos, pajkos, csínytevős habitust, amellyel kényekedve szerint bosszantja a kiszemelt áldozatait.
A népi történetek szerint a kobold magányos teremtmény, aki elsősorban cipők készítésével és
javításával üti el az idejét, amellett, hogy gonosz tréfákat eszel ki és valósít meg. Úgy tartják, a koboldok
gonosz szellemek és megrontott lelkű tündérek gyermekei, ezért szeretnek gonoszkodni, de sosem olyan
mértékben, hogy abból az áldozatuknak bármi baja származzon, inkább csak bosszantják, ugratják, és
csúfot űznek az emberekből. Ezt jól tükrözi David Rice McAnally megfogalmazása, miszerint a koboldok
se nem gonoszak és se nem jóságosak, afféle egyensúlyt képeznek a két fél között. Egy másik jellemző
vonása a koboldoknak, amely Yeats költeményeiben is megjelenik, hogy mérhetetlenül gazdagok, éshatalmas, aranyakkal teli csuprokat tartanak titkos helyekre elásva (leginkább fatörzsek alá). A hiedelem
szerint akkor árulja el egy kobold, hogy hol rejtegeti az aranyát, ha elkapják, megkötözik, és kifaggatják.
Ehhez kapcsolódik az a hiedelem is, hogy leginkább szivárvány idején lehet elkapni egy koboldot, mert
nagyon kedvelnek a szivárványok tövében üldögélni. Nem általános vonás, de sok mesében a
koboldoknak hipnotikus erejük van, és a tekintetükkel képesek bárkit megbabonázni, és így bármire
rávenni a gyanútlan áldozataikat. Egyes legendák szerint a koboldok híresek arról, hogy szinte minden
helyzetből könnyedén meg tudnak szökni, kivéve akkor, ha valaki erősen figyeli minden mozdulatukat,
ám elég csak egyetlen elsikló pillantás, és a kobold máris kámforrá változik.
Ami a megjelenésüket illeti, erősen függ attól, hogy az adott történet Írország melyik pontjáról
származik. A XX. századot megelőző leírásokban a koboldok ruhája még nem zöld volt, hanem piros.
Samuel Lover így írt a koboldokról 1831-ben: „Igen elegánsak voltak, ami érthető, hiszen aranyhímzéses
vörös öltönyben jártak, a hozzá jól illő keménykalap, csatos cipő és díszes övcsat társaságában.” Yeats
szerint az öltözék színe mással magyarázandó, hiszen a magányos tündérek, mint a koboldok, vöröset
hordanak, míg a csapatosan kószáló tündérek zöld színűt. Az ő leírásai alapján a koboldok zakója hét
soros, és mindegyik sorban hét gomb található. Az öltözetük egyéb kiegészítőit nem vitatja, ám
hozzáteszi, hogy amikor egy kobold valami csínytevésre készül, olykor felugrik egy magasabb fal tetejére
és fejtetőre áll, a kalapján egyensúlyozva, lábaival a levegőben kapálózva. Természetesen ahány vidék,
annyiféle változatban jelent meg annak idején a kobold a mesékben, legendákban, de az eltérések
jobbára csak a színekben, illetve az egyéb kiegészítőkben nyilvánultak meg: olykor tengerész kabátot
viselt, vagy sálat hordott a nyakában, esetleg sétapálcát, vagy varázsbotot is tartott magánál, de nem ezek
voltak a jellemző vonások. Annyi változás azonban történt az öltözékével kapcsolatban, hogy a 1900-as
évek eleje óta szinte kivétel nélkül zöld ruhában említik.
Egyes mesékben a koboldok egy-egy különösebb, ritkábban
felbukkanó változata jelenik meg. Egyik a far darrig, aki
kinézetre nagyjából hasonlít a hagyományos koboldra, ám
öltözéke vörös színű, akárcsak a sapkája. A far darrig
kifejezetten gonosz, és élvezi, ha rosszindulatú tréfáival
bármilyen fájdalmat okozhat az embereknek. Ez a kobold
lehet talán az alapja a World of Darkness világában játszódó
Changeling szerepjátékban feltűnő vörössipkás
tündéreknek. A másik ritka kobold a clurichaun, akit
szoktak bor-koboldnak is nevezni. A jobbára részegen
megjelenő kis lény alapvetően jóságos, de ha megsértik,
vagy feldühítik, roppant mód megkeseríti a szerencsétlen
áldozat életét. Ha jól bánnak vele, védelmezi a
borospincéket. A történetek szerint éjszaka kutyák hátán
lovagol, és ha valakit kiszemel magának, belemászik a
borostömlőjébe, és úgy utazik vele, ameddig kedve tartja.
Az írekhez hasonlóan a skandináv népeknek is megvan a
maguk mesebeli lénye, ez pedig nem más, mint a troll. Eredetileg a más népek meséiben megjelenő
óriások északi megfelelői voltak, bár méretüket tekintve alapvetően kisebbek voltak, és jellemvonásaik is
szélesebb skálán mozogtak. Voltak közöttük velejéig romlott troll csoportok, de akadtak kevésbé
harciasak is, akik az erdők mélyén, a hegyek gyomrába vájt barlangokban, vagy föld alatti odúkban éltek,
és sokkal emberibb külsővel rendelkeztek. A Feröer-szigetekről származó legendákban a trollokat trow
néven emlegetik, amely még a vikingek korából megmaradt ősi nyelvtöredékeknek köszönhető. A troll szó használata hosszú idő alatt alakult ki. Az eredeti jelentései között feltételezik a valami
gonosszal átitatott természetfeletti jelenség, valamint az erőszakosan viselkedő személy fogalmát is. Az
ősi svéd trolleri kifejezés fájdalmat okozó mágiára utal, aminek szintén lehet köze a legendákban
felbukkanó trollokhoz. Mindazonáltal általánosan nézve a troll szó egy rejtélyes, titokzatos lényre utal.
Ha nem is feltétlenül ebben az értelmében, de számos svéd és norvég terület vagy város őrzi a nevében
ezt a szót valamilyen formában (például a Trollhättan svéd város, illetve számos hegy Norvégiában).
A legendák alapján két csoportra lehet
bontani a trollokat. Az egyik hagyomány
szerint, amely jobbára Skandinávia
északabbra fekvő területein jellemző, a
trollok hatalmas és durva teremtmények,
akiket igen gyakran visszataszító bestiális
vonások (agyarak, hatalmas szemek) tettek
még félelmetesebbé. Ez a fajta troll
leginkább a norvég mesékben és
mondákban bukkan fel.
A Skandinávia délebbi területeinek
történeteiben megjelenő trollok egészen
másképp festenek. Hasonlítanak az
emberekhez, azonban az öltözékük elrejti
hosszú farkukat (igaz, a trollok farkáról csak
elvétve esik szó egy-egy történetben, ezért
ezt a vonást nem is tartják annyira
fontosnak a trollok ábrázolásánál). A troll
nők öltözékük révén gyakran
megtévesztették az erdőben járó férfiakat,
megbabonázták, és szolgaságba taszították
őket, akár hosszú évekre is. Amikor aztán
megunták őket, egyszerűen kidobták őket
az erdőbe, és ha később valaki azt kérdezte
e szerencsétlenül járt férfiaktól, hogy mit csináltak az erdőben, egyáltalán nem emlékeztek semmire.
Ezek a trollok idejük jelentős részét láthatatlanul töltik, hiszen így képesek utazni a széllel, és
könnyedén beosonhatnak az emberek házaiba. Bármilyen állat vagy tárgy alakját magukra tudják ölteni,
így teljesen észrevétlenül elrejtőzhetnek bárhol, bárki szeme elől.
Míg a norvég mesék trolljai nagy és magányos teremtmények, a svéd és dán történetekéi inkább
társaságot kereső és kedvelő lények, akik az embereket utánozva csoportokba verődve tanyáztak az
erdők mélyén, állatokat tartottak, sütöttek-főztek, és rendszeresen nagy lakomákat csaptak. Egyes
elbeszélések szerint hatalmas földalatti barlangokban rejtőztek, és temérdek kincset rejtegettek odvaik
mélyén. Bár sok történet kering a trollokról, nincs egyöntetű vélemény azt illetően, hogy jóságosak-e,
vagy gonoszok, de többnyire úgy bántak az emberekkel, ahogy azok is bántak velük. Noha alapvetően
nem volt gonosz a természetük, olykor bosszúból, vagy pusztán pajkosságból, hatalmas károkat is tudtak
okozni. Remek tolvajok voltak, és nagy kedvvel loptak a földművesek learatott terményeiből.
Ahogy már fentebb megemlítettük, a trollok néha megbabonázták az embereket, és magukkal vitték őket
az erdő mélyén vagy a föld alatt rejtőző otthonukba. Szolgákként tartották őket hosszú éven keresztül,
így a szeretteik joggal hihették őket halottaknak, innen is ered az ilyen elhurcolt emberek elnevezése: bergtagna, ami szó szerint azt jelenti, „a hegy által elragadott”, de átvitt értelemben úgy is szokták
értelmezni, hogy „eltávozott”, azaz halott. Néha ezek az elragadott emberek visszatértek a trollok
fogságából, ám jobbára megbolondultak, és csak összevissza motyogtak, ha valaki kérdezett tőlük
valamit. A trollok olykor elraboltak egy-egy ember újszülöttet is, és cserébe otthagyták a saját
porontyaikat – mint a cseregyerekek a tündérek esetében.
A népi hagyományok szerint a trollok
elűzésére a kereszt, vagy a templom
harangjának hangja a legalkalmasabb, de a
vastól is féltek. Bár ezek a hiedelmek mára
már feledésbe merültek, egy-kettő mégis
megmaradt. Ezek közül a leghétköznapibb a
balszerencse. Régen, és manapság is, ha valami
balszerencsés dolog, vagy könnyű baleset
történik, sokszor a trollok baljós jelenlétével
magyarázzák az esetet. Ezt tükrözi ez a féligmeddig vicces szólás: Det går troll i det här,
azaz „ebben biztos egy troll keze van”.
Különös viszont, hogy a XIX. század második
felétől megjelenő tündérmesékben szereplő
trollok jellemvonásai mennyire különböztek a
népi legendák lényeiéitől. Fogalmazhatnánk
úgy is, hogy a skandináv tündérmesék trolljai a
népi hagyományok trolljainak rossz
tulajdonságaiból összegyúrva születtek meg.
Ezek a trollok ugyanis közel sem olyan
emberiek, és sokkal rémisztőbbek. Van
közöttük hatalmas, de akad törpe méretű is.
Általában elég ostobák (kivéve a troll nők,
akik ravaszak), viszont hatalmas erejük van,
karjuk hosszú, orruk nagy és testük minden
részét szőr borítja, ebből kifolyólag nem túl szépek (természetesen a troll nők ez alól is kivételt
képeznek). Ezekben a tündérmesékben a trollok a napfény hatására általában kővé dermednek, ami
feltehetően arra a jelenségre vezethető vissza, amikor egy kő-, vagy szikladarab az erózió hatására
valamilyen emberi, esetleg állati archoz hasonló mintát vesz fel.
Érdekesség, hogy egyesek szerint a híres Rumpelstiltskin című történet is egy skandináv troll
tündérmesét vesz alapul, hiszen igen sok hasonlóság van a két mű között. A skandináv mesében egy
papnak egy templomot kell felépítenie, a troll felajánlja a segítségét, de egy alkut kínál cserébe, amely
ugyanaz, mint a másik történetben is. A végén persze a pap kitalálja a troll nevét, aki ennek
következtében szörnyethal. Hogy aztán a híres mese valóban a troll történetből ered-e, azt nehéz
kideríteni.
|